roel&jasper begeleidt de (vereiste) zelfevaluatie van commissarissen en toezichthouders. We stimuleren ‘het echte gesprek’. We zijn constructief en gericht op een waardengedreven ontwikkeling.
We leveren een maatwerk-sessie waarin uw actualiteiten en dilemma’s centraal staan. Tevoren kunt u zich op eenvoudige wijze digitaal voorbereiden. Tijdens de bijeenkomst zelf krijgt u inzicht in de uitkomsten; deze worden diepgaand besproken en we maken concrete afspraken over de ontwikkeling.
Toezicht nieuwe stijl
De rol van de toezichthouder is de afgelopen jaren veranderd. Er worden aanvullende eisen gesteld. Het is geen ’baantje voor erbij’, meer een parttime hoofdfunctie. Het vraagt van de commissaris of toezichthouder professionaliteit en een intensieve betrokkenheid. Het vraagt tijd en regelmatige aandacht, specifieke kennis en werkelijke belangstelling in de ontwikkeling van de organisatie.
Het is ook het nemen van regie, weten waar verantwoordelijkheden liggen en het kennen en ontwikkelen van een eigen identiteit in de rol van toezichthouder. Op teamniveau is de effectiviteit afhankelijk van echte samenwerking, verstandige besluitvorming en voldoende diversiteit.
Zelfevaluatie
Branche-brede governance codes onderstrepen de nieuwe verantwoordelijkheden en eisen. Een jaarlijkse zelfevaluatie is vereist. En dat is goed. Deze regel bevordert reflectie op de rollen van de raad: toezicht, werkgeverschap en sparring. Het bevordert het gesprek over het functioneren van het bestuur en de toezichthouders en over de onderlinge samenwerking.
De aanpak
De begeleiding van uw zelfevaluatie door roel&jasper kent een heldere aanpak. Deze richt zich op de hard facts, maar nog veel meer op de kwaliteit van de onderlinge interactie, persoonlijke effectiviteit en de kwaliteit van besluitvorming. Inclusief het moedige gesprek met elkaar.
Wij leiden een interactieve sessie waarin de eigen actuele vragen en dilemma’s centraal staan, op basis van de strategie en waarden van uw organisatie. Het doel is beter toezicht en daarmee betere prestaties van uw organisatie. Het leidt tot nieuwe inzichten, passend leiderschap, heldere verhoudingen, effectieve communicatie en een plezierige samenwerking.